torsdag 24. mai 2012

Ankerseil mm på plass

Oda har fått ankerseil og vi vurderer sterkt et lettvindsseil på 97 kvadrat på oppheisbar rull.
I tillegg har vi hatt bommen nede to ganger for å legge på skiver som skulle vært på plass. Og vi har kjøpt inn et reserve mastefeste med bolt i tilfelle det gamle ryker.
 I tillegg er det laget padder til å sette på slitasjepunktene på seilet - der det møter spissen av salingshornene ved seiling på lens. Disse er kevlarforsterket og skal bare settes på med dobbeltsidig tape. Er innkjøpt, men ikke satt opp ennå.
Til slutt har vi fått sydd over sømmer i lazybaggen som er temmelig overmoden, men fornyelse får vente.

Elvstøm sails med Eivind i spissen har det svært travelt for tida, men har vært veldig service og prisinnstilte. Takk for all god hjelp og handel.
Det samme til Thomas og Magnus på Serco som har lånt oss gratis kaiplass i flere dager.

mandag 30. april 2012

Medisiner på reise

Vår gode venn og snart medseiler fra Chile?? har utstyrt oss med medisinliste mv.
Denne kan kanskje være nyttig for andre langturseilere.
http://sy-oda.no/index.php?cat=254120

Oppdaget i siste liten - rodkickproblemer

Hadde besøk av neste års langturseilere - Jørgen og Mari. De oppdaget raskt at gassdemperen i rodkicken hadde takket for seg.
Southern Cross Spars på Blommenholm hadde delene på lager - og de ble gassdemper ble skiftet i butikken.  Pris 2760,-  (Delenummer 308-072-04)
Innehaveren Ed (Tidligere seilt fra Sydney og hit) er et vell av kunnskaper og gode råd.

Vi lærte følgende om oppsett rodkick: Sørg for at bommen kan fortsette 5 cm nedover etter at akterlik er helt stramt - da skal kicken omtrent være i bunn. Fest den der. Seldenkicken festes med to umbracoskruer som bare klemmer rodkickfestet til bommen. Det er for dårlig - kan lett løsne og skruene forårsaker bare slitasje og rust på bom. Når den sitter der den skal - merk stedet og bor i stedet 2 stk 8 mm hull for umbracoboltene - da glir ikke festet.

Bombrems og reservewire
Bestille sannsynligvis bombrems og full-lengde reservevaier ( kr 3-4000 i 10mm) med Sta-Lok regulerbar terminal (kr 795) i den ende enden og fast feste som passer masta i den andre.

Rundt Nordpolen - erfaringsdeling :-)
Butikken skulle kontakte gutta som seilte rundt Nordpolen for å få rede på hvilke deler som røyk under turen - og på bakgrunn av dette komme med forslag til ei reservedelspakke vi burde ha med oss.

Southern Cross Spars på Blommenholm var et hyggelig og kompetent bekjennskap




torsdag 19. april 2012

Silentwind vindgenerator bestilt

Tenkte opprinnelig vente til Portugal med å kjøpe denne for å spare en del penger, men det blir sikkert nok mekking i pittoreske havner likevel... og traskende bryggelangs for å lete etter adresser i varmen utsatte vi denne gang... 
Silentwind.no

mandag 16. april 2012

Antarktis - here we come?

Legg merke til prøveoppsetting av kabelruller på targabøylen (ikke ferdig). De er tenkt å romme flere hundre meter fortøyningsliner - noe som er nødvendig når man skal ha tampene i land b.l.a. i Magellanstredet, og hvis vi noen gang kommer til iskanten. Targaen blir også forsterket med en indre 25 mm bøyle, mens hovedbøylen er i 32 mm og med en godstykkelse på 1,5 mm. Hele bøylen veier likevel ikke mer enn 50-60 kg.
Det begynner å smake av langtur... Det mest spennende gjenstår - prøveoppsetting ombord..
har vi målt og regnet riktig ??

Smokk - det hadde vi - nesten...
Nærmest perfekt pasning i gamle pushpitbeslag. Vi forsterker det fremre med gjennomgående bolter og selve de horisontale bøylene får en mindre bøyle på innsiden. Det er et stort spørsmål når den blir ferdigstilt - da mekanikeren er aktiv gårdbruker - vi håper på mye snø og regn slik at våronna utsettes :-)  Den skal også elpoleres og det kan ta litt tid...


En kveld til og så hadde vie en ekstra bøyle (se bildet) som avstivet targaen veldig - nå kan vi henge i de horisontale bøylene utean at den rikker seg.


 
Etter at innerbøylene kom på - ble targabøylen ekstremt stabil. Den gir overhode ikke etter selv om man klatrer eller turner i den. Her er Elisabeths bror Ole, i gang med svingstangøvelser...

lørdag 14. april 2012

Små forbedringer - nødrorkult

Påsveiset mutter for å klemme rorkulten til rorstammen. Skruene har i tillegg fått et kjørnemerke i gjengepartiet slik at de ikke kan skru seg helt ut og mistes.
Påsveisen øyeskrue på rorkulten slik at man via liner og i blokk ute i borde kan styre via disse - feks til winchene.

Smøring av styrekabler - du finner dem i pidestallen - lett å helle tynn olje e.l. nedover i strømpa der wire går. Hjalp veldig på tung styring hos oss.

I tillegg har vi byttet nylonlager - det nedre på roret, med et rullelager. Empire fikk problemer med originallageret i Syd Amerika og måtte avbryte en planlagt tur til Sør Georgia eller Antarktis.  (De byttet lageret mens båten lå på vannet.... men det er det bare Eyvind som får til!)

søndag 8. april 2012

Flere forbedringer - mer targa


Targabøyle
Her ser du gammel pushpit sammen med targaen. Ny pushpit er identisk med den gamle , men har fått en høyere rekke i tillegg. Targaen kan deles 10-20 cm fra toppen i 3 deler. Den er laget i 32 mm rustfritt og blir elpolert. Den vil få en 25 mm bøyle på innsiden akter - noe som stiver av ennå mer. Gjennom denne blir ledninger dratt, men de må stripses den nederste meteren.
Bøylen blir elpolert og er laget i rustfritt - ikke syrefast.
Innvendig bøyle og 3 tverrstag akter på pulpit mangler her.
Bøylen skal romme 3 stk 85 w solcellepaneler - radar sentrert akter på en bøyle ut fra targatopp - vindmølle på styrbord side og antenner på babord eller motsatt.  I tillegg kom akterlanterne - ekstra lyskaster?, fiskestangstativ, flaggholder og den tidligere nevnte piratkanonen.  Vi vurderer også stupebrett og haiwinch :-)




Roter bildet hvis du kan... 



Elisabeths bror - supersvoger Ole tenker... Når hjørnet av den nederste bøylen på bildet skal være i lodd med bøylen over og støtte på begge sider skrår hver sin vei er det ekstremt vanskelig å få riktige vinkler... da hjelper det veldig å si "z§"$€£$nfkrfh€6...." opp til flere ganger etter at man har brukt vinkelsliperen for kraftig......


Superverktøy til kaldbøying av rør som ikke er glødde - utrolig at det går an!

Reserve sjøvannsinntak for motor
Elisabeth har nå polert og vokset store deler av båten og sammen har vi montert ekstrautgang fra sjøvannsinntak på badet med slange til kommende saltvannskran i byssa. Dette kan også enkelt gjøres om til reserve kjølevannsinntak til motor hvis seildrevet f.eks skulle tette seg med en plastpose e.l. og dykking ikke er tilrådelig. Smart synes vi ;-)
Vi kommer til å koble reserveløsningen slik at den ligger klar i motorrom hvis hovedinntaket tettes..l.

Ekstra strømuttak - lighterversjon

To ekstra strømuttak i salong er montert - seinere kommer et i cockpit og et i hver lugar.

Bunntømming av dieseltankVi har i tillegg montert en anordning hvor vi lett kan tømme laveste del av dieseltanken for vann mv. Det er utprøvd og tanken var overraskende nok helt fri for vann!

Nødror

Nødror har fått en festeanordning slik at det ikke kan ramle av - i tillegg er det laget feste for liner til blokk akter slik at vi kan styre det med f.eks vinsjene.
Vi avsluttet dagen med årets aller første prøvetur - alt virket som det skulle og særlig roret var tydelig lettere å håndtere.

Dusj på akterdekk fryser i kuldegrader
Det skjedde i år igjen og dermed fløy noen hundrelapper til. Nå har vi montert stoppe / dreneringskran på begge vannledningene - slik at de enkelt kan tømmes helt for vann, uten at vi må tømme ut resten av vannet i båten. Under dekk klarer vi holde varmen når det fryser på ute, men ikke i hekken.