onsdag 14. mars 2012

Det går framover med watermaker og targabøyle

Watermaker
Watermaker (Dessalator 60)er nå nesten ferdig montert. Den ble satt på golv i motorrom, mens det ble laget en stålhylle i bakkant av motorrommet hvor vi plasserte varmtvannsbereder og de store osmosefiltrene til watermakeren.

Vanninntaket tar vi fra kjølevannsinntaket - regner med at det holder da den kun bruker 180 liter av vannet pr time. Seinere skal vi sette inn et eget inntak - som kan brukes til saltvannskran i byssa og fungere som reserve kjølevannsinntak hvis det skulle tette seg i drevet. Spill vann er koblet til drenasjeslangen fra cockpit - fikk laget et 52 mm rør med to uttak som vi koblet oss til. det siste uttaket skal brukes til manuell lensepumpe plassert i pidestallen.

Targabøyle
Pushpit er demontert, alle mål er tatt og mye tankearbeid foretatt for å finne den endelige utformingen på targaen. Jørgen Kiær Andersen i en søsterbåt har laget grunnleggende tegninger som vi har tilpasset og endret etter vårt behov. Arkitekt og mulig mannskap??? Sverre Moe har lagt inn tegninger i autocad - og nå (etter 3 forsøk med feil mål) har vi proffe tegninger som svoger og bror Ole kan bruke når targaen skal sveises og tilpasses. Uten Ole hadde vi stått fast på det meste - han er et unikum til å se løsninger og hjelpe oss!!

Tegning
Mål mv detalbilder

Arkitekttegning 1
Arkitekttegning 2


Isolert luftvarme
Vi har i tillegg isolert alle varmerør og laget nytt luftinntak i forpigg. Kanskje ikke så nødvendig i tropene, men vi tenker oss jo også til litt mer ufyslige strøk i perioder, og da kan det være godt med litt ekstra varme.

Lakkering
Nylagde hyller og skap er lakket med Epifanes blank klarlakk - det ble i blankeste laget. Vi prøvde så med samme lakk i silkematt - og det ble for matt (fant ikke noe halvmatt). Den rette lakken fra Epifanes heter Rapid Clear, men nå har vi satt strek så den blir blank til neste oppussing.

Søknad om å krysse 60 gr S
Vi er igang - med både det og forsikringer - litt av ei mølle, men det er mulig å komme gjennom. Vi ba om innsyn i alle tilsvarende søknader og behandlingen av disse de siste 12. mnd. Det var litt nyttig - da vi på den måten fikk se detaljnivået... syannemaritilantarktis.blogspot.com var den ene båten vi fikk papirer på - den andre ekspedisjonen var NRK m Vegard Ulvang og Stein P. Åsheim til sydpolen under Amundsenjubileet - den var ikke så nyttig - så man bør nok gå lengre tilbake i tid.
Søknaden til Jarle Andhøy har vi jo lest om i VG - så der vet vi det meste :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar