søndag 25. november 2012

TO-DO liste for interesserte langturseilere

HVA VI HAR GJORT
Det meste gjorde vi før vi drog hjemmefra – MYE gjorde vi på Grand Canari i Puerto Mogan en del gjenstår, noe blir gjort og noe ikke:
På Grand Canary – Puerto Mogan fikk vi gjort:
Sydd Bimini m sidestykker festet med glidelås. Biminien er festet på en 90 cm skinne som gjør at vi kan ha den langt framme når vi seiler uten at den er i konflikt med storseilskjøte og lengre bak når vi ligger oppankret for maksimal skygge i cockpit. Claus gjorde rørarbeidet og Sascha seilmakerarbeidet. Vi er veldig fornøyd med begge.
Lagde davitter som er sveiset på targaen
Lagde feste til fiskestenger / flagg som er festet på targaen
Sandblåste båten under vannlinje – ned til gelcoat – epoxysparklet hele båten da gelcoat hadde mange små huller (ikke osmose) 5 lag epoxy (Pris 3500 euro) – 3 lag coppercoat (12 liter kostet 1380 euro)
Byttet alle skroggjennomføringer og alle kraner forbundet med disse samt laget ekstra inntak for watermaker
Byttet alle slanger til toilett og laget ny AS316 toilettank på 108 liter med tappemulighet på dekk.
Laget seildukscover for wincher, fiskestang/snelle, redningsflåte, ny lazybag med separat mastecover, trekk for Magma gassgrill akter. Videre har vi fått laget kondomtrekk til jolla - slik at den ikke er utsatt for sol og annen slitasje på oversiden. Funker veldig bra! Når den ligger opp ned på dekk er imidlertid potongene utsatt for sol.
Alt seilmakerarbeid inkl materiale og skinner til bimini – 2862 euro (Sascha)
Alt sveise og rørarbeid inkl materiale 1010 euro (Claus)
Toilettank – 1300 euro (Peter)
Sandblåsing, sparkling, epoxy – 3500 euro pluss coppercoat 1380 euro (Nacho)
Bytte av skroggjennomførin, samt reparasjon av sprekk i en bunnstokk - div utstyr ekstra fra Enrique og noen ekstra euro for montering av skroggjennomføringer og kraner som vi gjorde sammen. (arbeid 630 euro)
Løft og 14 dagers opphold på land i Puerto Mogan – 210 euro
Alt ble organisert av Enrique og May Lee (norsk) i Puerto Rico som stod på alt de kunne for å hjelpe oss. At de ikke alltid kan rå helt med alle detaljer er forståelig, men summasummarum har de vært til meget god hjelp.
Totalutlegg i Puerto Mogan – ca 100.000 Nkr – det var nok en del mer enn beregnet – derfor godt å slippe havneutgifter på en stund – og 8 kg havregyn gir en rekke billige frokoster og luncher
Bytte av all olje, filter og anoder
HVA SOM GJENSTÅR 22.11.12
  • Lage trepunktsfeste for jolle til oppheising i davitter
  • Sy seilet der det er lappet med tape
  • Flytte skjøtepunkt i storseil
  • Pusse rust targa og andre steder
  • Trekke ny ledning til lanterner i baugen
  • Sjekke akterlanterne som er ustabil
  • Forsøke finne jordingsfeil som viser jord til mast og targa
  • Få Distressknapp på VHF til automatisk finne posisjon
  • Riggsjekk
  • Gjøre om strømforsyning til TV-skjerm til 12V
  • Gjøre reserveanker klar med koblinger for raskt bruk
  • Montere gassvarsler
  • Montere nye ankerkroker
  • Montere ny kjettingskjøt
  • Sette avlaster på mast – eller til genouthal
  • Merke fendere, redningsflåte og jolle med båtnavn
  • Male påhengsmotor for å gjøre den mindre attraktiv for tyveri
  • Lage en fenderplanke til for feste av reservekanner
  • Lime instrumentpanel ute
  • Trekke raymarineledning fra instrumentpanel til instrumenter inne
  • Galvanisk kjetting eller wire til låsing av jolle
  • Lampefeste på Bimini
  • Skriftlig prosedyre for MOB
  • Lage oversikt over mat ombord – menyforslag
  • Refleks på ankerball
  • Refleks på mast
  • Sterilisering av watermaker
  • Sjekke kaeblgjennomføring v mast etter lekkasje i dårlig vær
  • 8mm skruer for bedre festing av targa samt til davitter
  • Teste ut og justere vindror
  • Visum til Brasil???
  • og så det som vi ikke har kommet på til nå.... i tillegg har vi allerede levd etter mottoet "en forbedring hver dag"
NBNB Dette må ikke forveksles med påstanden om at langturseilas kun er mekking i pitoreske havner.
Det aller aller mest dreier seg ikke om reparasjoner, men om forbedringer eller forebyggende vedlikehold – noe som vi stort sett koser oss med og gjør i det tempo som passer oss.
Av skader under veis har vi kun en røket sjakkel, et hakk i et vindgeneratorblad, en lanterne som har sluttet å lyse, en røket ankerkrok, et rift i storseil og en røket malje på ankerseilet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar